دانستنی های علوم تجربی
دانستنی های علوم تجربی

 

مناطق زلزله خيز جهان
مجله تايم در گزارشي شهرهاي بزرگ جهان را كه از نظر كارشناسان در خطر زلزله قرار دارند معرفي كرده است.
اين گزارش كه با عنوان « 5 زلزله بزرگ جهان در چه مناطقي رخ خواهد داد» منتشر شده است، به زلزله خيزي شهرهاي جهان و درصد آسيب‌پذيري شهرها اشاره كرده است.
 
لس‌آنجلس: زلزله هميشه بخشي از گذشته لس‌آنجلس را تشكيل داده است. در سال 1994 زلزله‌اي به‌شدت 7/6 ريشتر منطقه نورثريج اين شهر را به‌شدت لرزاند و با وارد كردن خساراتي وحشتناك به بزرگراه‌ها جان بيش از 70 نفر را گرفت و خسارتي بالغ بر 20 ميليون دلار را به بار آورد. اما اين تعداد در برابر خسارتي كه زلزله بعدي در لس‌آنجلس به‌جا خواهد گذاشت كاملا ناچيز است. آخرين زلزله بزرگ با شدت 9/7 در اين منطقه در حدود 152 سال پيش يعني در سال 1857 رخ داده است. پس از زلزله نورثريج در اين شهر اقدامات ايمني و ضد‌زلزله فراواني صورت گرفته و تجهيزات اورژانسي در اين شهر در حد بالايي بهبود پيدا كرده است.
 
توكيو: جمعيت توكيو در حدود 35 ميليون نفر است.در سال 1923 زلزله‌اي شديد اين شهر را لرزاند و در حدود 150 هزار نفر در اثر آن جان خود را از دست دادند. با وجود اينكه پس از اين زلزله ساختمان‌ها در ژاپن در برابر زلزله مقاوم‌سازي‌ شده و به مقاوم‌ترين ساختمان‌ها در جهان تبديل شده‌اند، زلزله‌اي مشابه سال 1923 كه به اعتقاد دانشمندان وقوع آن اجتناب‌ناپذير است، مي‌تواند در حدود 10 هزار انسان را به كام مرگ بكشاند و در حدود يك تريليون دلار خسارت مالي وارد كند.
تهران: تقريبا تمامي بخش‌هاي ايران روي سطوح زلزله‌خيز قرار گرفته و اين كشور از گذشته رنج زلزله‌هاي بسيار شديدي را تحمل كرده است. زلزله 8/6 ريشتري بم كه اين شهر باستاني را با خاك يكسان كرده و جان بيش از 30 هزار انسان را گرفته از تازه‌ترين اين وقايع است. پيش‌بيني مي‌شود وقوع زلزله‌اي مشابه زلزله بم براي شهر تهران كه بيش از 7ميليون نفر در آن ساكن هستند فاجعه‌اي وحشتناك خواهد بود. ساختمان‌هاي اين شهر متفاوت از ساختمان‌هاي مقاوم شهرهايي مانند توكيو و سانفرانسيسكو، كاملا سست بوده و بسياري از ساكنان خانه‌هاي بتني غيرمقاوم درصورت وقوع زلزله‌اي شديد به كام مرگ خواهند رفت. زماني وزارت بهداشت ايران اعلام كرده بود كه درصورت وقوع زلزله‌اي 7ريشتري بيش از 90 درصد از بيمارستان‌هاي تهران نابود خواهد شد. اين شهر به‌اندازه‌اي در خطر زلزله قرار دارد كه گفت‌وگوهاي متعددي درباره تغيير دادن پايتخت صورت گرفته است.
شمال غرب اقيانوس آرام: ساكنان منطقه باران‌خيز كاسكاديا (منطقه‌اي در محدوده اورگان تا بريتيش كلمبياي جنوبي) شايد معتقد باشند كه زلزله يكي از مشكلات همسايگان آنها در ايالت كاليفرنياست اما اين منطقه درواقع روي يكي از خطرناك‌ترين گسل‌هاي جهان قرار گرفته و نكته قابل تامل اين است كه زلزله‌هاي بزرگ در اين منطقه به ندرت رخ مي‌دهد. جديدترين زلزله‌اي كه در تاريخ اين منطقه ثبت شده است به سال 1700 تعلق دارد كه زلزله‌اي بسيار قدرتمند (قدرت آن در مقياس ريشتر برابر 2/9 برآوردمي‌شود) اين منطقه را لرزاند. ركوردهاي زمين‌شناسي، دوره وقوع زلزله‌هاي شديد در اين منطقه را هر 500سال ثبت كرده‌اند.
اندونزي: منطقه حلقه آتش نيم‌دايره‌اي كه از صفحات زميني فعال و آتشفشان‌هاي خروشان در كناره اقيانوس آرام برخوردار است، منطقه‌اي است كه از نيوزيلند تا شيلي را در بر مي‌گيرد. اين منطقه زلزله خيزترين بخش سياره زمين است و بر همين اساس متحمل زلزله‌هاي شديد، انفجارهاي آتشفشاني و تسونامي‌هاي متعدد شده است. به گزارش مهر، آخرين تسونامي كه در اين منطقه رخ داده است در اثر زلزله‌اي با شدت 3/9 در ساحل شمالي سوماتراي اندونزي رخ داده و در حدود 230 هزار كشته بر جا گذاشته است. اندونزي به‌صورت مداوم درمعرض وقوع زلزله قرار دارد كه آخرين آن در سپتامبر سال‌جاري با شدت 6/7 در حدود هزار كشته بر جا گذاشت.
 


javahermarket

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:مناطق زلزله خیز جهان, زلزله در جهان, توسط غلامرضا غلامپور